| Глава 9 |
1 |
А даже при първия завет имаше постановления за богослужение, имаше и земно светилище. |
2 |
Защото беше приготвена скиния, в първата част на която бяха светилникът, трапезата и присъствените хлябове; която част се казва светото място; |
3 |
а зад втората завеса беше оная част от скинията, която се казваше пресветото място, |
4 |
гдето бяха златната кандилница и ковчегът на завета, отвсякъде обкован със злато, в който бяха златната стомна, съдържаща манната, Аароновият жезъл, който процъфтя, и плочите на завета; |
5 |
и над него бяха херувимите на Божията слава, които осеняваха умилистивилището; за които не е сега време да говорим подробно. |
6 |
И когато тия неща бяха така приготвени, в първата част на скинията свещениците влизаха постоянно да извършват богослужението; |
7 |
А във втората еднаж в годината влизаше само първосвещеникът, и то не без кръв, която принасяше за себе си и за греховете на людете, сторени от незнание. |
8 |
С това Светият Дух показваше, че пътят за в светилището не е бил открит, докато е стояла още първата част на скинията, |
9 |
която е образ на сегашното време, съгласно с което се принасят дарове и жертви, които не могат да направят поклонника, колкото за съвестта му, съвършено чист, |
10 |
понеже се състоят само в ядене, пиене и разни омивания, – плътски постановления, наложени до едно време на преобразувание. |
11 |
А понеже Христос дойде като първосвещеник на бъдещите добрини, Той влезе през по-голямата и по-съвършена скиния, не с ръка направена, сиреч, не от настоящето творение, |
12 |
еднаж завинаги в светилището, и то не с кръв от козли и от телци, но със Собствената Си кръв, и придоби за нас вечно изкупление. |
13 |
Защото, ако кръвта от козли и от юнци и пепелта от юница, с които се поръсваха осквернените, освещава за очистването на тялото, |
14 |
то колко повече кръвта на Христа, Който чрез вечния Дух принесе Себе Си без недостатък на Бога, ще очисти съвестта ви от мъртвите дела, за да служите на живия Бог! |
15 |
Той е посредник на нов завет по тая причина, щото призваните да получават обещаното вечно наследство чрез смъртта, станала за изкупване престъпленията, извършени при първия завет. |
16 |
Защото гдето има завещание, трябва, за изпълнението му, да се докаже и смъртта на завещателя. |
17 |
Защото завещанието влиза в сила, само гдето се е случила смърт, понеже никога няма сила, докле е жив завещателя. |
18 |
Затова нито първият завет бе утвърден без кръв; |
19 |
Защото, след като Моисей изговори всяка заповед от закона пред всичките люде, взе кръвта на телците и на козлите, с вода и с червена вълна и исоп, та поръси и самата книга и всичките люде, и казваше: |
20 |
"Това е кръвта, проляна при завета, който Бог е заръчал спрямо вас". |
21 |
При това, Той по същия начин поръси с кръвта и скинията и всичките служебни съдове. |
22 |
И почти мога да кажа, че по закона всичко с кръв се очистя; и без проливането на кръв няма прощение. |
23 |
И тъй, необходимо беше образите на небесните неща да се очистват с тия жертви, а самите небесни – с жертви по-добри от тях. |
24 |
Защото Христос влезе не в ръкотворено светилище, образ на истинското, но в самите небеса, да се яви вече пред Божието лице за нас; |
25 |
и не за да принася Себе Си много пъти, както първосвещеникът влиза в светилището всяка година с чужда кръв, |
26 |
(иначе Той трябва да е страдал много пъти от създанието на света); а на дело в края на вековете се яви еднаж да отмахне греха, като принесе Себе Си в жертва. |
27 |
И тъй като е определено на човеците еднаж да умрат, а след това настава съд, |
28 |
така и Христос, като биде принесен еднаж, за да понесе греховете на мнозина, ще се яви втори път, без да има работа с грях, за спасението на ония, които Го очакват. |