| Глава 17 |
1 |
По-добре сух залък и мир с него, Нежели къща пълна с пирования и разпра с тях. |
2 |
Благоразумен слуга ще владее над син, който докарва срам, И ще вземе дял от наследствотото между братята. |
3 |
Горнилото е за среброто и пещта за златото, А Господ изпитва сърцата. |
4 |
Злосторникът слуша беззаконните устни, И лъжецът дава ухо на лошия език. |
5 |
Който се присмива на сиромаха, нанася позор на Създателя му, И който се радва на бедствия, няма да остане ненаказан. |
6 |
Чада на чада са венец на старците, И бащите са слава на чадата им. |
7 |
Хубава реч не подхожда на безумния, - Много по-малко лъжливи устни на началника. |
8 |
Подаръкът е като скъпоценен камък в очите на притежателя му; дето и да бъде обърнат той се показва изящен*. |
9 |
Който покрива престъпление търси любов, А който многодумствува за работата разделя най-близки приятели. |
10 |
Изобличението прави повече впечатление на благоразумния, Нежели сто бича на безумния. |
11 |
Злият човек търси само бунтове, Затова жесток пратеник е изпратен против него. |
12 |
По-добре да срещне някого мечка лишена от малките си, Отколкото безумен човек в буйството му. |
13 |
Който въздава зло за добро, Злото не ще се отдалечи от дома му. |
14 |
Започването на разпрата е като , кога някой отваря път на вода, Затова остави препирнята преди да има каране. |
15 |
Който оправдава нечестивия и който осъжда праведния. И двамата са мерзост за Господа. |
16 |
Що ползват парите в ръката на безумния, за да купи мъдрост, Като няма ум? |
17 |
Приятел обича всякога И е роден, като брат за във време на нужда. |
18 |
Човек без разум дава ръка И става поръчител на ближния си. |
19 |
Който обича препирни обича престъпления, И който построи високо вратата си, търси пагуба. |
20 |
Който има опако сърце не намира добро, И който има извратен език изпада в нечестие. |
21 |
Който ражда безумно чадо ще има скръб, И бащата на глупавия няма радост. |
22 |
Веселото сърце е благотворно лекарство, А унилият дух изсушава костите. |
23 |
Нечестивият приема подарък изпод пазуха, За да изкриви пътищата на правосъдието. |
24 |
Мъдростта е пред лицето на разумния, А очите на безумния са към краищата на земята. |
25 |
Безумен син е тъга на баща си И горест на тая която го е родила. |
26 |
Не е добре да се глобява праведния, Нито да се бие благородния, за справедливостта им . |
27 |
Който щади думите си е умен, И търпеливият човек е благоразумен. |
28 |
Даже и безумният, когато мълчи, се счита за мъдър, И когато затваря устата си се счита за разумен. |